Μας Ρωτάτε

Η Τράπεζα Θεμάτων είναι ένα θεσμός που λειτούργησε για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2013-2014 και μόνο για εκείνη τη χρονιά.
Η επαναλειτουργία της ανακοινώθηκε και πάλι κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς 20-21, αλλά δεν εφαρμόστηκε λόγω της αναστολής των απολυτήριων εξετάσεων λόγω της πανδημίας.

Τι είναι;

Είναι μια συλλογή θεμάτων σε κάποια από τα οποία θα εξεταστεί ένας μαθητής στις απολυτήριες εξετάσεις.

Μειονεκτήματα:
Δεν είναι όλα τα θέματα της ίδιας δυσκολίας

Πλεονεκτήματα:
Η Τράπεζα Θεμάτων αποτελεί μια καλή βάση υποδειγματικών θεμάτων που μπορούν να λειτουργήσουν για ένα μαθητή όπως τα Ψηφιακά Εκπαιδευτικά Βοηθήματα της πλατφόρμας study4exams του υπουργείου Παιδείας.

Πρέπει ένας μαθητής να να έχει λύσει όλα τα θέματα για να πάει στις εξετάσεις;

Προφανώς και όχι!
Το πιο συνηθισμένο λάθος που γίνεται είναι το μάθημα να οργανώνεται αποκλειστικά με βάση την Τράπεζα Θεμάτων και ένας μαθητής να έρχεται σε επαφή μόνο με αυτά τα θέματα.

Τι κάνουμε εμείς

Το μάθημά μας είναι δομημένο με βάση την εμπειρία μας, έτσι ώστε ένας μαθητής  να κατανοήσει και κατά συνέπεια να μπορεί να ανταπεξέλθει στο βαθμό που μπορεί ο καθένας σε θέματα που αφορούν στην ύλη του αναλυτικού προγράμματος της κάθε τάξης.

Για να το πετύχουμε αυτό βασιζόμαστε σε ερωτήσεις, ασκήσεις και θέματα τόσο δικά μας όσο και συναδέλφων που αντλούμε από πλειάδα συγγραμμάτων των αντίστοιχων μαθημάτων.

Στην λίστα αυτή των συγγραμμάτων προστέθηκε και η Τράπεζα Θεμάτων, όχι για να ακυρώσει όλα τα υπόλοιπα αλλά για να τα συμπληρώσει.

Σκοπός μας είναι να καλλιεργήσουμε τον τρόπο σκέψης των μαθητών μας και όχι να ‘πιάσουμε’ θέματα.

Ας ξεκινήσουμε πρώτα από το τι σημαίνει προετοιμασία.

Προετοιμασία είναι η διαδικασία εκείνη που βοηθά έναν μαθητή να βάλει τις βάσεις στα γνωστικά πεδία που θα αντιμετωπίσει και θα εξεταστεί στο μέλλον και να θεμελιώσει τρόπους και μεθόδους ποιοτικής και οργανωμένης μελέτης.

Είναι ξεκάθαρο λοιπόν πως η Β΄ Λυκείου είναι μια τάξη θεμελιώδους σημασίας και ουσιαστικής προετοιμασίας, καθώς οι μαθητές βάζουν τις βάσεις

  •  καλύπτοντας κενά προηγούμενων τάξεων
  •  παρακολουθώντας μαθήματα που είναι προαπαιτούμενα για την επόμενη
    χρονιά και εμβαθύνοντας στα γνωστικά αντικείμενα, όπου υπάρχει άμεση
    σχέση με την ύλη της επόμενης τάξης

και θεμελιώνουν τρόπους και μεθόδους ποιοτικής και οργανωμένης μελέτης

  • μέσα από τη συνεχή ενασχόλησή τους τόσο με τα μαθήματα όσο και με τα
    επαναληπτικά διαγωνίσματα.

Η άποψή μας λοιπόν και η πρακτική που ακολουθούμε τόσα χρόνια είναι ξεκάθαρη.

ΝΑΙ κάνουμε προετοιμασία.
Προετοιμασία ουσίας, που δεν μένει απλά στον τίτλο ‘Προετοιμασία Γ΄ Λυκείου’ σε κάποιο φυλλάδιο προγράμματος σπουδών, αλλά που δίνει στον μαθητή τον απαιτούμενο χώρο και χρόνο να ωριμάσει πνευματικά και συναισθηματικά, χωρίς βιασύνη και κυρίως χωρίς να παραλείπει κανένα κρίκο από την αλυσίδα της γνώσης.

Η έναρξη των μαθημάτων προετοιμασίας για τη Γ΄ Λυκείου οριοθετείται αμέσως μετά τις 15 Αυγούστου.

Στο σπουδαστήριο ένας μαθητής που ολοκληρώνει τη Β΄ Λυκείου έχει ήδη διδαχθεί και εμβαθύνει σε τμήματα της ύλης που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα και αποτελούν τους ‘πρόποδες’ της ύλης της Γ΄ Λυκείου.

Κατά συνέπεια στο διάστημα 25 Ιουνίου (μετά το τέλος των προαγωγικών εξετάσεων έως 15 Αυγούστου οι μαθητές μας που ολοκλήρωσαν την Β΄ Λυκείου, δικαιούνται ξεκούρασης και αποφόρτισης, με ταυτόχρονη όμως μικρή μελέτη και επανάληψη με τη βοήθεια της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης.

Οι μαθητές που εντάσσονται στο σπουδαστήριο στη Γ΄ Λυκείου, παρακολουθούν στο διάστημα 25 Ιουνίου -10 Ιουλίου μαθήματα, αν αυτό κριθεί απαραίτητο και σε όποιο γνωστικό αντικείμενο χρειάζεται, ώστε να γίνει απρόσκοπτα η ένταξή τους στα τμήματα.

Τα τμήματα της Γ΄ Λυκείου, οριστικοποιούνται μέχρι τις 15 Ιουλίου.

Έτσι με την έναρξη της προετοιμασίας στις 15 Αυγούστου, όλοι οι μαθητές ξεκινούν από την ίδια βάση, σε τμήματα οργανωμένα, με συγκεκριμένους καθηγητές, σταθερό πρόγραμμα, χωρίς ανακατατάξεις, ενσωματώσεις, και τις όποιες αιφνιδιαστικές αλλαγές.

Είναι η ερώτηση που ακούγεται πιο συχνά, ακόμη και στις αρχές της Β΄ Λυκείου.
Εμείς απαντούμε ότι το πότε βγαίνει η ύλη έχει πάντα να κάνει με το πώς βγαίνει η ύλη!
Ποιο είναι άραγε το κέρδος για ένα μαθητή αν η ύλη βγει επιφανειακά και βιαστικά σε μικρό χρονικό διάστημα;
Ο χρόνος έχει πάντα να κάνει με τον τρόπο και για εμάς η ποιότητα είναι συνάρτηση του χρόνου.
Στο σπουδαστήριο λοιπόν

  • η Γ΄ Λυκείου ξεκινάει τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς
  • τα τμήματα είναι από την αρχή καθορισμένα, και έτσι το μάθημα γίνεται σε
    συνθήκες σταθερότητας, χωρίς αιφνίδιες αλλαγές και ανακατατάξεις
  • οι μαθητές σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς έρχονται σε επαφή με θέματα όλων
    των βαθμίδων δυσκολίας (από εύκολα έως πολύ δύσκολα) ενώ παράλληλα
    μετέχουν και σε 4-5 τουλάχιστον γραπτά επαναληπτικά διαγωνίσματα, για
    κάθε πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.
  • η καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης της ύλης είναι η τελευταία
    εβδομάδα του Μαρτίου. Αυτό φυσικά δεν αφορά όλα τα μαθήματα, καθώς
    πολλά από αυτά λόγω της φύσης τους τελειώνουν νωρίτερα.
  • Ακολουθεί ένα διάστημα 6-8 εβδομάδων επανάληψης.

Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές μας καταφέρνουν να έχουν το μέγιστο της απόδοσής τους την περίοδο των εξετάσεων.
Είναι αυτονόητο πως σε οποιαδήποτε αλλαγή εξαιτίας περικοπών, αλλαγής ημερομηνιών κ.τ.λ., το πλάνο μας αναπροσαρμόζεται.